Studenten TU Delft en VU Amsterdam onthullen aerodynamische ligfiets die sneller moet gaan dan 121,8 km/uur.
Het Human Power Team, een studententeam van de TU Delft en de VU Amsterdam, heeft op zaterdag 27 juli hun nieuwste aerodynamische ligfiets onthuld bij het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. Met deze ligfiets, genaamd de VeloX 9, wilt het team in september het wereldrecord snelfietsen van 121,8 km/uur verbreken in de Nevada woestijn in Amerika.
Veel bekijks
Het Nationaal Militair Museum heeft een deel van haar terrein vrijgegeven om de fiets, genaamd de VeloX 9, tussen de militaire vliegtuigen te laten rijden. Het testen van de snelle ligfiets betrok veel bekijks van de museumbezoekers. “Nog nooit eerder hebben wij voor zoveel publiek gefietst als vandaag”, vertelt Britt Krabbenborg, de teammanager van het Human Power Team.
Vrouwelijk wereldrecord
Het Human Power Team streeft ernaar om mens en techniek samen te brengen en daardoor te laten zien wat je op menskracht allemaal kan bereiken. Dit doen zij door elk jaar een fiets te produceren waarmee zij deelnemen aan de World Human Powered Speed Challenge in Nevada, Verenigde Staten. Het Human Power Team strijdt hier tegen andere teams om een zo hoog mogelijke snelheid op een fiets te behalen in het vrouwelijke klassement. Vorig jaar behaalde het team de eerste en tweede plek. Dit jaar willen de studenten naast het klassement winnen ook het het wereldrecord op Nederlandse naam zetten. De Utrechtse Rosa Bas en Leidse Jennifer Breet zullen deze strijd aan gaan. Het wereldrecord staat nu met 121,8 km/uur op naam van de Française Barbara Buatois.
Veelbelovend
Tijdens de onthulling in het Nationaal Militair Museum was te zien dat de atletes stabiel weg kunnen rijden. Daarnaast heeft de ligfiets bij andere testdagen in Nederland al snelheden boven de 70 km/u gehaald. Krabbenborg: “Richting de recordpoging is dat veelbelovend. Tijdens deze testen hadden we maar een kort stukje asfalt van twee kilometer. Tijdens de wereldrecordpoging in Amerika is er een rechte weg van acht kilometer en kunnen we dus veel langer richting de topsnelheid accelereren. Daarnaast vindt de recordpoging in Amerika op 1400 meter hoogte plaats waardoor de VeloX, door de lagere luchtdruk op hoogte, minder luchtweerstand ondervindt dan in Nederland.”
Minimale weerstand
“Bij hoge snelheden is de luchtweerstand onze grootste vijand. Daarom speelt de vorm van het aerodynamische omhulsel van onze fiets een erg grote rol bij het behalen van de topsnelheid.”, legt Bart van de Krol, Aerodynamics Engineer van het team en student lucht- en ruimtevaarttechniek, uit. “We hebben deze vorm zo nauw mogelijk om de lichaamsmaten van onze atletes heen ontworpen om de fiets zo gestroomlijnd en zo klein mogelijk te houden.” Daarnaast is de VeloX gemaakt van lichtgewicht materialen en wordt er gebruik gemaakt van een innovatief schakelsysteem waarbij de kettingwielen bewegen in plaats van de ketting. Op deze manier blijft de ketting altijd in een rechte lijn waardoor de wrijving in de ketting minder is dan bij een normale fiets. Bovendien rijdt de VeloX dit jaar met speciaal voor het team ontwikkelde banden zodat de VeloX de allerlaagste rolweerstand ondervindt.
Pure menskracht
Het Human Power Team bestaat uit 16 studenten die een jaar lang hun studie opzijschuiven voor het project. Naast het produceren van een hightech ligfiets is het ook belangrijk om de atletes zo goed mogelijk voor te bereiden op de poging. Door middel van duur-, kracht- en high intensity trainingen zullen zij aanstaande september in topvorm aan de start verschijnen. Op dit moment focussen de atleten zich op trainingen met de VeloX 9, om te wennen aan de nieuwe ligfiets. Op deze manier doet het team er alles aan om de wereldtitel op Nederlandse naam te krijgen.
Wilt u meer weten, volg ze dan:
https://www.facebook.com/HPTDelft/
Altijd op de hoogte blijven van het laatste D:DREAM nieuws? Volg ons op facebook en instagram: