TU Delft zelfrijdende auto anticipeert op gedrag voetganger
Een onderzoeksteam van de afdeling Cognitive Robotics (CoR) heeft een mijlpaal bereikt op het gebied van autonoom rijden in een stedelijke omgeving. Tijdens de IEEE Intelligent Vehicles conferentie afgelopen maand in Parijs toonden zij de demo “Interaction of Self-Driving Vehicle with Pedestrian" aan een groot publiek. Hierbij lieten zij zien dat hun zelfrijdende auto op het gedrag van een voetganger kan anticiperen: loopt de voetganger door vanaf de stoeprand of blijft deze staan? Dit gebeurt door middel van het analyseren van visuele signalen zoals de hoofdrichting van de voetganger en diens afstand tot de stoeprand. Door deze contextuele informatie te benutten kan de zelfrijdende auto wel tot 1 seconde vroeger een zinvolle actie initiëren (b.v. uitwijken) als in gevallen waarbij slechts de voetganger positie en snelheid worden beschouwd.
Zie de bijbehorende videoclip
Dariu Gavrila (hoofd Intelligent Vehicles groep): “We zijn er trots op dat we, de Intelligent Vehicles groep en de onderzoeksgroep Learning and Autonomous Control, met vereende krachten binnen enkele maanden een dergelijk complex systeem hebben ontwikkeld. Het is een systeem dat de hele processing keten omvat van voertuig perceptie, situatie analyse, planning, tot control. We zijn daarmee een klein stapje dichterbij gekomen om het autonoom rijden ook effectief te kunnen uitrollen in een ‘moeilijke’ drukke stedelijke omgeving.“
IEEE Intelligent Vehicles Symposium
Het IEEE Intelligent Vehicles Symposium wordt jaarlijks georganiseerd door het IEEE Intelligent Transportation Systems Society en heeft als doel om vertegenwoordigers uit de wetenschap, industrie en de overheid die actief zijn op het gebied van Intelligent vehicles bij elkaar te brengen en een update te geven over de laatste inzichten op dit gebied. Gavrila’s onderzoeksteam was goed vertegenwoordigd bij de 30ste editie in Parijs: naast de bovengenoemde demo co-organiseerde collega Julian Kooij de workshop “Unsupervised Learning for Automated Driving” en presenteerde de groep zeven papers. Lees meer over IEEE IV.