Het TU Delft Solar Boat Team heeft op zaterdag 14 juli de tweede prijs van de Solar Sport One race competitie in ontvangst mogen nemen. Een jaar lang hebben 24 studenten van de TU Delft gewerkt om de zonneboot zelf te ontwerpen, bouwen en te testen. Met de boot die vaart op puur zonne-energie wilt het team laten zien dat er met een klein beetje duurzame energie heel veel mogelijk is. Zo vaart het team op de energie van een waterkoker met een snelheid van boven de 30 km/u tijdens de races.
Tegenslagen
Tussen de races in kampte het team met twee grote tegenslagen. Tijdens een testvaart voor een recordsnelheid ontstond er ernstige schade aan de romp en elektrische systemen doordat één van de nieuwe innovaties van het team een plotselinge hoge kracht tijdens het varen met een snelheid van 50 km/u net niet meer aankon. De week na dit incident ontstond er een brand vanuit een batterij van een oudere boot in een brandveilige container waar het team de accu’s van haar boten in opslaat en ook die van de nieuwe boot. Hierdoor diende het team niet alleen de boot en de interne systemen te repareren, maar ook een nieuwe accu te bouwen voor de volgende race die twee dagen later plaatsvond. “Ik ben onwijs trots op het feit dat ons team na deze twee grote tegenslagen het toch voor elkaar heeft gekregen om als tweede te eindigen in de competitie. Het hele team heeft alles op alles gezet om de boot weer raceklaar te krijgen voor de races. Het is onwijs gaaf om te zien wat je met puur teamwork kunt bereiken.” zegt Team Manager Sjoerd Berning.
Aangevaren
Na het laatste race onderdeel uit te hebben gevaren van de race in Monaco werd duidelijk dat het team tweede is geworden in de Solar Sport One competitie en tweede van het Wereldkampioenschap in Monaco was het team onwijs blij en trots. Echter, toen de boot aan de kant lag en de piloot uit de boot was, voer een andere boot uit de wedstrijd plotseling met hoge snelheid tegen de boot van het TU Delft Solar Boat Team aan. Hierdoor werd de boot met hoge snelheid tegen de kant aangeduwd waardoor er grote schade ontstond aan de romp van de boot. Dit was een enorme emotionele shock voor het team na de vreugde na de race. “We zijn blij dat er niemand gewond is geraakt tijdens het incident. Het is onwijs balen dat dit gebeurt met de boot waar we zo hard aan hebben gewerkt dit jaar. Nadat we als tweede zijn gefinished tijdens de laatste race en dus in de totale wereldkampioenschappen zonneboot-racen was dit een tegenslag die we niet verwachtten. We gaan nu kijken wat de schade is en hoe we dit kunnen oplossen.” Vertelt piloot Wouter Spek.
Fietsstabiliteit
Om zo efficiënt mogelijk om te gaan met de energie die binnenkomt, maakt de TU Delft Solar Boat onder andere gebruik van draagvleugels onder de romp zodat deze bij een snelheid van 20 km/h volledige uit het water komt. Hierdoor verlaagt de weerstand onderwater drastisch en is er minder energie nodig om nog harder te gaan. Zo vaart de boot op zijn cruisesnelheid met evenveel energie als dat een waterkoker nodig heeft om water te koken. Daarnaast ontwerp het team de boot zo licht mogelijk. Het gewicht van de boot ligt rond de 115 kilogram. Hierdoor heeft de boot minder energie nodig om uit het water te komen. Doordat de boot slechts twee steunpunten heeft, is deze niet stabiel uit zichzelf. Hiervoor vertrouwt het team op het principe van fietsstabiliteit: de boot maakt als het ware constant een vallende beweging, maar door tegen de valrichting in te sturen, blijft deze overeind en rechtdoor precies hetzelfde als bij een fiets.