ERC Starting Grant voor Marios Kotsonis

Nieuws - 27 juli 2018 - Webredactie Communication


Marios Kotsonis 

Aerodynamics, Wind Energy, Flight Performance & Propulsion | Faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek
Onderzoek: Spatio-temporal measurement and plasma-based control of crossflow instabilities for drag reduction

GlowWing

Iedereen die ooit ‘carbon offsets’ voor een vlucht heeft gekocht weet dat reizen met het vliegtuig bijdraagt aan een aanzienlijke hoeveelheid luchtverontreiniging. Verbetering van de efficiëntie van vliegtuigen kan emissies en brandstofverbruik verminderen. Eén onderbestudeerd gebied is de ontwikkeling van ‘crossflow’ (CF) instabiliteiten.

De onderzoeksgroepen, die geleid worden door Marios Kotsonis, hebben twee ‘proofs-of-concept’ doorbraken gehad: een eerste spatio-temporele meting en een eerste plasmastroom controle van CF instabiliteiten. Voor dit ERC-project gebruiken de onderzoekers deze concepten om een volledige spatio-temporele karakterisering en modellering van CF instabiliteiten uit te voeren. Ook willen ze een holistisch plasmastroom-controlesysteem ontwikkelen dat de transitie van ‘swept wings’ met succes kan vertragen. De vertraging van laminaire-turbulente stroming transitie op vliegtuigvleugels kan de luchtweerstandscoëfficiënt tot maar liefst 15% verminderen. De belangrijkste oorzaak van laminaire-turbulente transitie op de veelgebruikte ‘swept wings’ is de ontwikkeling van CF.