Slijtage op het spoor
Zili Li is door de TU Delft benoemd tot professor Rail Systems & Monitoring bij de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen. Li hield op 27 september 2018 zijn intreerede aan de TU Delft.
Li richt zich nadrukkelijk op validatie en optimalisering van numerieke modellen via experimenteel werk bij de spoorbaan en in het laboratorium. Hierbij maakt hij onder andere gebruik van een bijzondere proefopstelling in de kelder van de faculteit CiTG. Met de zogenaamde wiel-railopstelling kan Li versneld de slijtage van zowel de wielen van een trein als aan het spoor zelf testen – een week op de testbaan staat gelijk aan een jaar in het spoorwegnet.
Li was de grondlegger van het Dr Track monitoring systeem voor de kwaliteit van rails. Inmiddels is deze technologie verder ontwikkeld naar een methode om de kwaliteit van rails contactloos te monitoren met behulp van een Laser Doppler Vibrometer (LDV).
Bijzonder aan de expertise van Li is dat hij zowel de fysische fenomenen en de nodige numerieke methoden (wetenschappelijke theorie en engineering) aan elkaar weet te koppelen. Hiermee verbindt hij de 2 werelden van wiel en spoorstaaf.
Samenwerkingsalliantie ProRail en TU Delft 2018-2023
Op 26 september jl. tekenden de TU Delft en ProRail een vernieuwde samenwerkingsalliantie met een looptijd tot 2023. In deze alliantie financiert ProRail €2.5 mio in research op het gebied van spoorvraagstukken zoals preventief onderhoud en monitoring van de onderdelen in het spoor. Lees het nieuwsbericht van Prorail over deze alliantie.
Meer Informatie
Carola Poleij, Wetenschapsvoorlichter TU Delft, C.Poleij@tudelft.nl, +31 (0)15 27 87538, +31 (0)6 41611510