Peter Wellens ontwikkelt voorspellingsmethode van golfklappen in zware storm
Peter Wellens, expert op het gebied van hydromechanica van golven op zee en docent bij de afdeling Maritime and Transportation Technology, heeft een methode ontwikkeld waarmee inzicht verkregen kan worden in de impact van golven op dekconstructies van een schip bij extreme weersomstandigheden.
Lab demo impact van golven
Het ziet er altijd heftig uit, het geweld van grote golven die tijdens een storm over het dek stromen. Dit zogenoemde ‘groene water’ leidt vaak tot serieuze schade voor het schip en haar apparatuur. Dit wordt een nog groter probleem bij autonoom varende schepen in de toekomst. De ervaren kapitein die normaal gesproken anticipeert op de weersvoorspelling en de zeegang zit dan aan wal in plaats van op zijn schip. Mogelijk nog meer schade aan schepen. Aanleiding voor Peter Wellens om hier nader onderzoek naar te doen en te komen tot een oplossing. Hij is niet de eerste, jarenlang wordt er al onderzoek gedaan naar het complexe groene water probleem waarbij onderzoekers zich met name richten op het gedrag van het water en de belasting ervan op het dek. Dit heeft alleen nog niet tot een voorspellingsmodel geleid.
Met deze methode krijgen we het inzicht dat we nodig hebben voor het voorkomen van schade aan het schip en haar installaties aan dek
Het meten van impact van golven op het dek
Wellens’ onderzoek ‘Violent free surface wave interaction with ships at moderate forward speed’ richt zich voor het eerst op de statistiek van de interactie tussen golf en constructies aan dek van een schip; hij onderzoekt de transformatie van golfinformatie naar de verdeling van druk op bijvoorbeeld een dekhuis. Wellens: “Zo krijg je het inzicht in de drukverdeling op een constructieonderdeel aan dek dat je nodig hebt om een constructief ontwerp te maken”.
Peter Wellens zoekt graag naar oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen, al eerder bedacht hij de “Wave Parasite”, een drijflichaam rond de pilaren van windmolens op zee, waarmee de beweging van golven wordt omgezet in energie.
Biografie Peter Wellens (alleen in Engels beschikbaar)
Peter Wellens studied Civil Engineering in Delft. His thesis project was about wave energy. He conducted his PhD project at Marine Technology, section Ship Hydromechanics, in collaboration with Computational Mechanics at the University of Groningen. The topic of the project was (generating) absorbing boundary conditions for waves in numerical domains. These boundary conditions are essential for ensuring quality in longer simulations with free surface waves and structures. After his PhD project Peter started working at Deltares. He first worked as researcher in the department Coastal Structures and Waves. Later, he became head of department of the group working on the experimental facilities. Peter has rejoined Delft University of Technology in 2016, as an Assistant Professor. He teaches about nonlinear wave loads on structures at sea. His research is about modelling extreme wave loads on ships at moderate forward speed. Bezoek zijn persoonlijke website.