In de media

15 april 2024

Lindert van Biert bij NPO Radio 1

Is de boot net zo vervuilend als het vliegtuig?

12 april 2024

Jan-Willem van Wingerden over windenergie bij NPO Radio 1

Jan-Willem van Wingerden was uitgenodigd om te vertellen over zijn vernieuwende onderzoek naar de besturing van windparken.

04 april 2024

Ron van Ostayen bij BNR Wetenschap Vandaag podcast

Ron van Ostayen vertelt over verbeterde productie van chips door middel van zwevende wafers

20 maart 2024

Gerard Verbiest in BNR podcast

Gerard Verbiest werkt aan nieuwe chiptechnieken met geluid. En samen met onderzoekers van ASML onderzoekt hij onder andere hoe je geluid kunt toepassen om in een chip te kijken.

19 maart 2024

David Abbink in Nieuwsuur over het gebruik van AI bij robots

AI wordt al regelmatig ingezet bij robots. Kunnen deze robots helpen bij personeelstekorten?

17 maart 2024

Arend Schwab bij Universiteit van Nederland

Arend Schwab (oprichter van het fietslab bij ME) doet al jaren onderzoek naar de kunst van het fietsen.

13 maart 2024

Liselore Tissen in Museum de Lakenhal

Wat is het effect van reproducties van kunstwerken op het origineel? Liselore Tissen was betrokken bij Het Van Doesburg-experiment in Museum de Lakenhal.

07 maart 2024

Rudy Negenborn in BBC News over op afstand bestuurbare schepen

Rudy Negenborn vertelt over het gebruik en de ontwikkeling van robotschepen

07 maart 2024

Eline van der Kruk en Judith Cueto Fernandez over gepersonaliseerde spierskeletmodellen in BNN Breaking

In wetenschappelijk onderzoek wordt momenteel gewerkt met spierskeletmodellen die uitgaan van een gemiddelde man. Wetenschappers van Mechanical Engineering onderzoeken hoe nauwkeurig deze modellen zijn voor een bredere populatie.

02 maart 2024

Arjo Loeve en Kim Hutchinson bij RTL over shaken baby experiment

Het hevig door elkaar schudden van een baby kan leiden tot hoofd- en nekletsel, blindheid en is in sommige gevallen zelfs fataal. Onderzoekers van de faculteit Mechanical Engineering gebruiken een pop en computermodellen om in kaart te brengen welke versnellingen er op het hoofd werken tijden het schudden.