Goed nieuws: we mogen in het gebouw blijven!

Nieuws - 01 mei 2024 - Communication BK

Wat misschien niet iedereen wist, maar wat wel in het meerjarenplan van de TU Delft campus stond, is dat we over ongeveer tien jaar dit pand moesten verlaten. Dat besluit is nu teruggedraaid. Onze faculteit Bouwkunde blijft - ook op de lange termijn - gehuisvest in dit prachtige en inspirerende gebouw. Vorige week werd het fijne nieuws al bekend gemaakt, samen met een traktatie op BK Biscuits voor iedereen in het gebouw.

Inmiddels is het bijna zestien jaar geleden dat Bouwkunde in september 2008 haar intrek nam in dit grote en labyrintische pand na de verwoestende brand in het vorige gebouw. Als tijdelijke oplossing voor de komende jaren werd met man en macht een plan gemaakt en uitgevoerd om het leegstaande pand geschikt te maken voor een onderkomen voor al onze studenten en medewerkers. Het leegstaande pand van de Technische Universiteit Delft stond bij velen bekend als het voormalige hoofdgebouw, maar was ooit ontworpen en gebouwd als Scheikundegebouw.

Ons gebouw is door de gebruikers in korte tijd zelf ontworpen tot deze plek waar de dynamiek en de passie van de faculteit direct zichtbaar is. In Bouwkunde werden lokalen geavanceerde studio’s, kregen gangen een bijzondere bewegwijzering. Ook werden de lege binnenpleinen grote overdekte ruimtes met de Oostserre voor lezingen en presentaties en met de prachtig ruimtelijke Vormstudiehal tegenover de hoofdingang.

Het was niet de bedoeling om voor altijd in dit pand gehuisvest te blijven en was er in de TU Delft campusvisie een plan opgenomen voor nieuwbouw voor onze faculteit. Nu is dat besluit dus teruggedraaid en blijven wij gehuisvest in dit gebouw aan de Julianalaan.

Meer informatie

Bekijk de film ‘The making of BK City’ die destijds is gemaakt van het inrichten om ombouwen van dit gebouw voor onze faculteit.

Lees meer in ‘De toekomst van Bouwkunde’ over ons gebouw, hoe wij zelf naar de toekomst van ons gebouw kijken en hoe die een voorbeeld en proeftuin is voor onszelf, voor de stad en ver daarbuiten.

De tijdlijn van de geschiedenis van Bouwkunde is onlangs opgetekend en vastgelegd op de ‘history wall’. Lees hier meer.

Voor degene die nog eens terug willen luisteren hoe ingrijpend de brand en de daaropvolgende periode was voor sommige van onze medewerkers kan hier de podcast ‘De bouwkundebrand’ terugluisteren.