Tessa Koenig Gimeno wint gedeelde eerste prijs op Archiprix 2022

Nieuws - 21 juni 2022 - Communication BK

BK alumna Tessa Koenig Gimeno heeft de gedeelde eerste prijs op de Nederlandse Archiprix 2022 ontvangen voor haar project ‘Decolonising the City: Public Space as Cultural Resistance in Santiago de Chile’.

De winnaars van de Nederlandse Archiprix 2022, bestaande uit drie prijswinnaars en één eervolle vermelding, zijn op 18 juni bekend gemaakt door de jury. Over het project ‘Decolonising the City’ zegt de jury: "Dit activistische project om Plaza Italia in Santiago de Chile om te vormen tot een podium voor demonstraties en betogingen laat zien hoe het publieke domein ruimte kan scheppen voor cultureel protest. De maatschappelijk relevante opdracht is op overtuigende wijze vertaald in een levendig gelaagd ontwerp met het karakter van een manifest, een architectonische provocatie."

Tessa zegt zelf over haar winnende project: ‘'Het is een grote eer om de gedeelde eerste prijs van de Archiprix Nederland te ontvangen. Het werken aan dit project is voor mij een zeer waardevolle en inspirerende leerervaring geweest. Het project zou niet mogelijk zijn geweest zonder de expertise en kennis van mijn mentoren, zowel uit Delft als uit Chili. Het was een fantastische ervaring waar ik veel van heb geleerd en het heeft mijn gedachten over de rol van architectuur op wezenlijke manier gevormd. Dat zal ik in mijn verdere loopbaan meenemen. Vooral de politieke en symbolische aard van het project heeft me een dieper gevoel van verplichting en begrip bijgebracht voor een architectuur, die bewust bijdraagt aan de gebouwde omgeving met gevoel voor de context en de mensen die haar gebruiken."
Zie hier meer informatie over het project van Tessa, met daarin ook haar podcast met een gesproken toelichting op haar werk.

De afstudeermentoren van Tessa zijn professor Daniel Rosbottom, Sam De Vocht, Mark Pimlott en Mauro Parravicini. Daniel zegt over Tessa haar werk: "Het project is gebaseerd op het inzicht dat architectuur nauw betrokken is bij de stad, niet alleen in materieel en ruimtelijk opzicht, maar ook in sociaal, politiek en milieutechnisch opzicht. De uitwerking is overtuigend op elke schaal, van strategie tot detail, met een goede verbeelding in termen van tijd en ruimte, ervaring en gebruik. Het resultaat is een omgeving die kan worden gebruikt om te protesteren, maar het is ook een plek voor dagelijks leven en plezier. Een plek die bijdraagt aan het herstel van het evenwicht tussen natuur en stad."

De gedeelde eerste prijs werd ook toegekend aan Academie van Bouwkunst Amsterdam alumna Lieke Jildou de Jong voor haar project ‘Freshwater farms on saline soils / Zoetwater erven’. De tentoonstelling van alle 30 ingezonden projecten is te zien van 13 juni tot 15 juli op de locatie Keilepand, Rotterdam Makers District MerweVierhavens, Keilestraat 9F, Rotterdam.