Bieke Cattoor nieuw lid De Jonge Akademie

Nieuws - 15 december 2022 - Communication BK

Dit jaar behoort Bieke Cattoor van de afdeling Urbanism, sectie Landschapsarchitectuur tot een van de tien nieuwe leden van De Jonge Akademie. De Jonge Akademie is een dynamisch en innovatief platform van onderzoekers uit verschillende disciplines met visie op wetenschap en wetenschapsbeleid. Ieder jaar komen er tien nieuwe leden bij. Ze komen uit de volle breedte van de wetenschap en doen onderzoek naar uiteenlopende onderwerpen, variërend van klimaatrechtvaardigheid tot cellulaire interacties of islamitische intellectuele geschiedenis.

De verbeelding van het landschap

Bieke Cattoor onderzoekt hoe landschap in beelden wordt gevat, en focust daarbij op alledaagse stedelijke omgevingen. Ze analyseert niet alleen, maar ontwerpt zelf ook. Haar kritisch cartografisch werk zet de transformatieve kracht van de verbeelding in om dominante –maar vaak verouderde– ruimtelijke denkpatronen te ontmaskeren en vernieuwen. Momenteel werkt Bieke samen met burgerwetenschappers en stedelijke actoren aan een nieuwe verbeelding van de Randstad als tuinencomplex. Randstadbewoners zijn daarin tuiniers van een meer sociale en ecologische leefomgeving. Met haar onderzoek naar Het Tuinencomplex wil Bieke bijdragen aan een meer sociale, biodiverse en klimaatbestendige stad.

Als landschapsarchitectonisch onderzoeker zal zij design research introduceren op de agenda van de Jonge Akademie, op die manier wil ze kansen openen voor een meer inclusieve benadering van kenniscreatie, verwerving, beoefening en communicatie. Als ervaringsdeskundige academica met een fysieke beperking, is zij daarnaast bijzonder gemotiveerd om bij te dragen aan acties die diversiteit en inclusie binnen het academisch onderwijs en onderzoek proactief bevorderen.

De Jonge Akademie

De Jonge Akademie is onderdeel van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. De vijftig leden waren op het moment van benoeming minder dan tien jaar geleden gepromoveerd. Deze wetenschappers vertegenwoordigen samen een breed spectrum van wetenschappelijke disciplines en ze zijn werkzaam bij Nederlandse universiteiten en een groot aantal onderzoeksinstituten. Hun lidmaatschap duurt vijf jaar, elk jaar stromen er tien leden in en uit. Tijdens hun vijfjarig lidmaatschap maken zij zich sterk voor projecten op het gebied van wetenschapsbeleid, interdisciplinariteit, internationalisering en de relatie tussen wetenschap en samenleving. De tien onderzoekers worden officieel als lid van De Jonge Akademie geïnstalleerd op dinsdag 28 maart 2023.

Meer informatie

Bieke Cattoor is onderzoeker bij Landschapsarchitectuur van de afdeling Urbanism bij de faculteit Bouwkunde. Bieke ontving eerder dit jaar een VENI voor haar onderzoek naar Het Tuinencomplex.

Bekijk ook de negen andere leden van De Jonge Akademie