TBM wetenschappers in de media

Ontdek de recente media-aandacht die het impactvolle onderzoek en de deskundige perspectieven van de Faculteit Technologie, Beleid en Management van de Technische Universiteit Delft belichten. Duik in artikelen, interviews en features die innovatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen belichten.

52521 resultaten

14 december 2023

Nitesh Bharosa in diverse media over ontwrichting van de samenleving door de quantumcomputer

Hoe maak je de versleuteling van gevoelige informatie ‘quantumveilig’? Daar wordt hard aan gewerkt. "Wanneer de quantumcomputer er komt, is onduidelijk, maar de impact is helder: een ontwrichting van de samenleving”, zegt Nitesh Bharosa. De kern van het probleem is dat de versleuteling van bijvoorbeeld internetbankieren, DigiD en onlinedienstverlening een kaartenhuis is dat op één type wiskundige fundering staat.

Behnam Taebi in TU Delta over COP28

The COP28 UN climate conference started on 30 November 2023 in Dubai. Behnam Taebi Taebi is convinced of COP28’s importance. “This is the moment to discuss and globally agree on how we can speed up the reduction of greenhouse gas emissions, which is absolutely crucial".

Stefan Buijsman in EenVandaag over identificatie van doelwitten met AI

Stefan Buijsman maakt zich zorgen over de inzet van The Gospel, een AI systeem dat door Israël wordt gebruikt om doelwitten te identificeren. "Wanneer je AI inzet om doelwitten te identificeren, dan ontmenselijkt dat de tegenstander. Je maakt van je tegenstander een reeks cijfers op een beeldscherm, in plaats van dat je kijkt naar de mensen die je wilt uitschakelen."

08 december 2023

Hans de Bruijn in Trouw over de discussie tussen Geert Wilders en Frans Timmermans over de kosten van het klimaat

Hans de Bruijn analyseert in dit artikel het debat tussen Geert Wilders en Frans Timmermans. Wat zijn de risico's van Timmermans' antwoord op Wilders frame?

08 december 2023

Hans de Bruijn in Trouw over individualisme vs. 'samen' en de framing die VVD gebruikt.

Hans de Bruijn benoemt de oneliner van Dilan Yesilgöz: 'ik sta aan jouw kant' en hoe dit aansluit met de 'samen' beweging.

Bert van Wee in EenVandaag over fatale ongevallen op polderwegen

In heel Nederland zijn wegen buiten de bebouwde kom - die geen snelwegen zijn - relatief het gevaarlijkst, weet hoogleraar infrastructuur aan de TU Delft Bert van Wee. "Daar vallen per miljard kilometer die we erop rijden de meeste dodelijke slachtoffers."

07 december 2023

Roel Dobbe in De Groene Amsterdammer over de veiligheidsrisico's van Kunstmatige Intelligentie

Roel Dobbe spreekt over de veiligheidsrisico's van kunstmatige intelligentie en het belang van wetenschappelijke en gegronde risico-scenario's in het discours.

Ad van Wijk in ChangeInc. over opschaling van waterstof

Ad van Wijk vindt dat we moeten stoppen met kleinschalige projecten. 'Ik heb een broertje dood aan pilots. Ja, we moeten elektrolysers blijven verbeteren. Maar het is ook een uitontwikkelde technologie. We weten hoe we ze moeten gebruiken. Het is hoog tijd om op te schalen.'

Bert van Wee bij BNR over verminderd gebruik van OV

Nederlanders gebruiken in 2028 waarschijnlijk minder vaak het openbaar vervoer dan in 2019. Dit blijkt uit het Mobiliteitsbeeld van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Voor het wegverkeer wordt er juist wel groei verwacht. ‘Het is een gevolg van de coronacrisis’, stelt hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft Bert van Wee.

Bert van Wee in Pointer Checkt over goedkoper en rustiger OV

Treinen, bussen, trams en metro's: we reizen allemaal met het openbaar vervoer. En dat is duur en druk. In de verkiezingscampagne hoor je er weinig over, maar toch staat ook de toekomst van het openbaar vervoer op 22 november op het stembiljet. Hoe haalbaar zijn de plannen van politieke partijen om het openbaar vervoer rustiger en goedkoper te maken? Bert van Wee geeft antwoord op deze vragen.