Over the Library

TU Delft Library: een onmisbare partner voor onderzoek en onderwijs

Bibliotheken spelen al eeuwenlang een essentiële rol in het bewaren van kennis, én het ontsluiten van deze kennis zodat nieuwe kennis kan ontstaan. Zo ook de TU Delft Library die in 1842 werd opgericht.

Al 182 jaar verzamelt en bewaart de bibliotheek kennis, en maakt deze toegankelijk voor iedereen. Door de digitalisering van onderzoek en onderwijs zijn de diensten van de bibliotheek de laatste decennia sterk in ontwikkeling, en heeft het speelveld van de bibliotheek zich verbreed.
Naast de 120 services voor studenten, onderzoekers en docenten en medewerkers van de TU Delft, kun je bij de TU Delft Library ontmoeten en inspiratie opdoen. Lees ons verhaal.

Onze missie

We jagen individuele groei en maatschappelijke impact aan door een veelheid van kennisbronnen te ontsluiten, kritisch denken te stimuleren en een leven lang leren te faciliteren. 

Onze visie

TU Delft Library streeft ernaar een inclusieve, open en vertrouwde omgeving te zijn die inspireert tot het vergaren, delen en ontwikkelen van kennis. We willen dat onze collecties en diensten voor iedereen moeiteloos toegankelijk zijn. We stimuleren een cultuur van vertrouwen waarin we kritisch denken, samenwerken en het creatief oplossen van problemen aanmoedigen. Onze bibliotheek wordt een brandpunt van kennis dat de nieuwsgierigheid prikkelt en aanspoort tot een leven lang leren.

Onze Waarden

Open

De TU Delft Library is een gastvrije, open en inclusieve bibliotheek. We zijn duidelijk over de diensten die we aanbieden en hoe ze worden beheerd. We zijn toegewijd aan het bieden van moeiteloze toegang tot onze collecties en diensten, voor de TU Delft gemeenschap en de samenleving als geheel.

Betrouwbaar

De TU Delft Library is een betrouwbare bron van ondersteuning en begeleiding voor studenten, docenten en onderzoekers. We bieden betrouwbare en hoogwaardige expertise. Onze organisatiecultuur is gebaseerd op vertrouwen, een essentiële waarde bij het stimuleren van de uitwisseling van ideeën, innovatie en het vermogen om mislukkingen te zien als kansen voor verbetering en ontwikkeling.

Inspirerend

De TU Delft Library is een aantrekkelijk gebouw om in te werken en dé plek om te studeren en inspiratie op te doen. We omarmen een cultuur die nieuwsgierigheid en een passie voor leren stimuleert. We verkennen nieuwe paden en schrikken er niet voor terug om uit onze comfortzone te stappen.

Onze strategische prioriteiten

Als TU Delft Library hebben we drie strategische thema's gedefinieerd om onze inspanningen te focussen en vorm te geven:

Open Science

Met Open Science wordt open de standaardmethode voor het delen van kennis. Of het nu gaat om het publiceren van tijdschriftartikelen, het maken van onderwijsmateriaal of het bijdragen aan onderzoekssoftware. Dit draagt niet alleen bij aan de transparantie en kwaliteit van onderzoeks- en onderwijsresultaten, maar maakt wetenschap ook gemakkelijker en breder toegankelijk voor de maatschappij als geheel.

Strategische Prioriteiten:

  1. Docenten ondersteunen bij het toe- en aanpassen van onderwijs- en leermethoden door middel van open onderwijs
  2. Ontwikkelen van beleid en infrastructuur die cruciaal zijn voor verdere uitbreiding van open access.
  3. Een sterkere brug slaan tussen enerzijds het huidige beleid, de infrastructuur en de cultuur van datamanagement en anderzijds de wetenschappelijke praktijk.
  4. Verbeteren en faciliteren van verschillende aspecten van onderzoek software, waaronder beleid, infrastructuur en organisatiecultuur.
  5. Burgerwetenschap bevorderen en het programma Erkennen & Waarderen herzien

Betrouwbare Digitale Diensten

Het Digital Service Programme van de TU Delft Library zal duurzame, vertrouwde en aantrekkelijke digitale diensten leveren die helpen om de strategische doelen van de TU Delft te bereiken.

Strategische Prioriteiten:

  1. Borgen van serviceontwerp: het programma beoogt de gebruikerservaring van de digitale diensten van de Library voortdurend te verbeteren. Dit omvat gebruikerstests, het verzamelen van feedback en het verbeteren van het serviceontwerp.
  2. Het bouwen van flexibele en innovatieve infrastructuren om onze onlinediensten te ondersteunen, in het bijzonder onze institutionele repository.
  3. Het ontwikkelen van een nauwe samenwerking met IT, met goed doordachte processen en governance voor het beheren van essentiële digitale middelen.
  4. Strategische personeelsontwikkeling verankeren binnen de Library, zodat medewerkers de vaardigheden bezitten om te innoveren en nieuwe en bestaande diensten te ontwerpen, beheren en ontwikkelen.

Inspirerende Leer- en Werk Omgeving

In de inspirerende leeromgeving wordt het verhaal van de bibliotheek met haar brede scala aan diensten en collecties op een aantrekkelijke, interactieve en samenhangende manier vertaald naar de fysieke omgeving. We willen de samenwerkende rol van onze gebruikers (studenten, onderzoekers, medewerkers en burgers) in het creëren, verzamelen en delen van kennis actief stimuleren.

We streven ernaar bij te dragen aan de opleiding van maatschappelijk verantwoordelijke ingenieurs, door de verbinding tussen verleden, heden en mogelijke toekomsten te laten zien door de verhalen te vertellen die in onze diverse collecties te vinden zijn.

Strategische Prioriteiten:

  1. Een coherente programmering ontwikkelen. Het Library Learning Centre vormt het hoofdtoneel van een bekend en hoog aangeschreven samenhangend programma van lezingen, debatten, exposities, storytelling en andere activiteiten die bijdragen aan de ontwikkeling van maatschappelijk betrokken en reflectieve ingenieurs. Met andere woorden: bildung.
  2. Diensten zichtbaarder maken. Diensten die momenteel alleen vindbaar zijn via de website van de Library worden ook zichtbaar en (deels) toegankelijk gemaakt in het Library Learning Centre.
  3. Collecties activeren. Het Library Learning Centre is dé plek om een overzicht te krijgen van de verschillende digitale en fysieke collecties. We nodigen bezoekers uit om deze collecties actief te gebruiken in hun eigen onderzoek en onderwijs en zelf kennis bij te dragen of inzichten en expertise te delen.
  4. Updaten van de huidige en toekomstige faciliteiten, middelen en innovatieve diensten in de grote hal. We blijven de grote hal uitbreiden met nieuwe faciliteiten, middelen en innovatieve diensten. Zowel om aan de behoeften van onze bezoekers te voldoen als om nieuwe faciliteiten, middelen of serviceconcepten te testen en evalueren aan de hand van proefopstellingen.
  5. Nieuwsgierigheid en serendipiteit stimuleren. De Library kan worden gezien als een kennis hub waar je heen gaat om met behulp van de collecties nieuwe dingen te ontdekken.

Onze succesverhalen