Experts

Vier wetenschappers uitgelicht

Roel Dobbe

De waarde en de gevaren van AI

Roel Dobbe is universitair docent Algoritmische en Intelligente Systemen aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management. Hij leerde Silicon Valley kennen toen hij in de San Francisco Bay Area woonde en promoveerde op kunstmatige intelligentie en regeltechniek bij het Berkeley AI Research (BAIR) Lab. De gevaren van superintelligentie vormen een handig frame voor de techbedrijven om de aandacht te verleggen van huidige problemen naar potentiële problemen in de toekomst, om regulering te voorkomen; stelde hij in de Groene Amsterdammer. Zijn visie op het publieke discours rondom AI Safety kun je teruglezen in iBestuur. Dobbe werkt aan een integrale systeemtheorie en -ontwerpaanpak voor kunstmatige intelligentie en algoritmes, waarmee accurater kan worden gewerkt aan goed functionerende systemen en waarmee ook de risico’s beter in beeld kunnen worden gebracht. En hij is medeoprichter van het AI Now Institute in New York.  In dit interview met De Correspondent legt hij uit:

“De inherente onveiligheid van complexe AI-systemen ligt dus niet zozeer aan de intelligentie van het systeem, zoals sommige AI-denkers claimen, maar aan de grenzen van de denkkracht van de mens om het systeem te kunnen begrijpen.

Mail: r.i.j.dobbe@tudelft.nl

Stefan Buisman

Verantwoord gebruik van AI

Stefan Buijsman is universitair docent Filosofie van technologie aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management. Hij promoveerde op zijn twintigste op de filosofie van de wiskunde aan Stockholm University en was daarmee de jongste PhD’er in de Zweede geschiedenis. Ook publiceerde hij meerdere populair wetenschappelijke boeken, waaronder Plussen en Minnen en Al: Alsmaar Intelligenter bij de Bezige Bij. Zijn onderzoeksfocus is het verantwoord gebruik van kunstmatige intelligentie. Hij is mede-oprichter van het TU Delft Digital Ethics Centre en wetenschappelijk directeur van het Convergence Centre for Responsible AI in Healthcare. In Volkskrant zegt hij:

“ChatGPT is vooral een programma dat een statistisch trucje heel goed toepast. Maar van daadwerkelijk inzicht is geen sprake. Snapt een chatbot waarover hij het heeft? Kan hij redeneren? Dat is een heel ander verhaal.vHHet menselijk brein doet meer dan alleen statistiek. We hebben bijvoorbeeld causaal inzicht.”

Mail: S.N.R.Buijsman@tudelft.nl

Cynthia Liem

Betrouwbare, human-centered AI

Als AI-wetenschapper voelt Associate Professor Trustworthy Artificial Intelligence Cynthia Liem zich verantwoordelijk voor de ontwikkeling, training en implementatie van deze technologie in onze maatschappij op een betrouwbare manier. Met inspiratie vanuit haar dubbele achtergrond als pianist en informaticus onderzoekt en duidt ze de toepassing van digitalisering (zie o.a. De Correspondent). Ze was de eerste technische commentator op de Toeslagenaffaire en werkte samen met onderzoeksjournalisten van Argos, Follow The Money en Lighthouse Reports aan items rondom risicomodellering in de Gemeente Rotterdam. Ook op het gebied van generatieve AI is ze als opiniemaker in beeld, waarbij ze zich met name richt op de verhouding tussen de mens en de technologie (zie o.a. Trouw en De Volkskrant).

“Het is klakkeloos en kortzichtig om AI-technologieën als bovenmenselijke vervanging van menselijke interpretatie te zien.”

Mail: C.C.S.Liem@tudelft.nl

Corinne Cath

Postdoc internet governance

Corinne Cath is postdoc bij de faculteit Technologie, Beleid en Management waar ze samenwerkt met Dr. Seda Gürses. Ze is antropologe en bestudeert cloud computing, kunstmatige intelligentie en de bedrijfscultuur van grote technologie bedrijven zoals Google, Microsoft en AWS (Amazon cloud). Daarvoor was ze President of Research bij het Open Tech Fund, een Amerikaanse subsidieverstrekker die zich richt op de ontwikkeling van open-source technologieën. In 2021 voltooide ze haar PhD aan de University of Oxford over de rol van mensenrechtenorganisaties in het technische bestuur van het Internet. Cath werkt aan vraagstukken over internet infrastructuur (zoals cloud computing) in relatie tot governance en cultuur. In NRC schetste ze hoe de wereld eruit zou zien over vijftien jaar zonder AI-regulering. Ook publiceerde ze het boek Eaten by the Internet (2023):

“We leven op een uniek moment in de geschiedenis: internettechnologieën zijn de standaardinfrastructuur voor de samenleving. Niet alleen hoe we communiceren, maar ook hoe we ons sociale leven, de politiek en de economie organiseren, tot in onze materiële omgevingen, zoals steden. Onze wereld wordt opgegeten door het internet. Dit betekent dat degenen die het internet beheersen, de grenzen van de meningsuiting, economische productie, sociale cohesie en de politiek controleren, waardoor de infrastructuur van het internet een belangrijk politiek terrein wordt in het netwerktijdperk.”

Mail: C.J.N.Cath@tudelft.nl
Talen: NL + EN +PT