52751 resultaten

26 november 2020

Marie-Eve Aubin-Tam wint Watermanprijs

Onderzoeker Marie-Eve Aubin-Tam van de afdeling Bionanoscience heeft dit jaar de H.I. Waterman Sustainability Award gewonnen. De voorzitter van de afdeling Bionanoscience, Marileen Dogterom, reikte de prijs op donderdag 26 november virtueel aan haar uit tijdens een online bijeenkomst.

12 november 2020

Onderzoekers creëren MRI-achtige techniek om magnetische golven in beeld te brengen

Een onderzoeksteam van de TU Delft, de Universiteit Leiden, de Tohoku Universiteit en het Max Planck Institute for the Structure and Dynamics of Matter heeft een nieuw type MRI-scanner ontwikkeld die golven in ultradunne magneten kan visualiseren. In tegenstelling tot elektrische stromen produceren deze zogenaamde 'spingolven' weinig warmte, waardoor ze veelbelovende signaaldragers zijn voor toekomstige groene ICT-toepassingen.

09 november 2020

Delftse formule brengt nieuwe milieuvriendelijke batterij dichterbij

Onderzoekers van de Chinese Academy of Sciences en de TU Delft hebben een methode ontwikkeld om de atomaire structuur van natrium-ionbatterijen te voorspellen. Tot nu toe was dat zelfs met de snelste supercomputers onmogelijk. De vinding kan het onderzoek naar na-ionbatterijen aanzienlijk versnellen. Daardoor kan dit type batterij een serieus alternatief worden voor de populaire Li-ionbatterijen die in onze smartphones, laptops en elektrische auto’s zitten. De onderzoekers hebben hun bevindingen gepubliceerd in het gezaghebbende wetenschappelijke tijdschrift Science.

05 november 2020

Veertien Delftse onderzoekers ontvangen Veni

NWO heeft veertien veelbelovende jonge wetenschappers aan de TU Delft een Veni-financiering van maximaal 250.000 euro toegekend.

04 november 2020

Vidi’s voor vier Delftse toponderzoekers

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft aan vier Delftse wetenschappers een Vidi-financiering toegekend van EUR 800.000.

30 september 2020

Lucas van Vliet benoemd als decaan van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI)

10 september 2020

Twee nieuwe arrays completeren detector voor GUSTO-missie

GUSTO is een ballontelescoop die drie moleculen tegelijkertijd in kaart brengt in het ruimtestof tussen de sterren. SRON en TU Delft ontwikkelen alle drie de detector-arrays voor deze NASA-missie. De laatste twee arrays zijn nu geslaagd voor hun pre-shipment test en worden naar de Universiteit van Arizona verzonden voor integratie in het ballonobservatorium. Samen met de eerder geleverde array voor 4.7 terahertz, completeren de 1.4 en 1.9 terahertz arrays de vluchtdetector van GUSTO.

10 september 2020

NWO-beurs van 50.000 euro voor vier TNW-onderzoekers

Het Bestuur van het NWO-domein Exacte en Natuurwetenschappen heeft de aanvragen van vier TNW-onderzoekers in de Open Competitie ENW – XS gehonoreerd. Het gaat om Xiaozhou Ma, Dimphna Meijer, Caroline Paul en Toeno van der Sar, die allen 50.000 voor hun project krijgen.

07 september 2020

Unieke coherente Soft X-Ray-bron aangekomen in Delft

Bij de Optics Research groep van de afdeling Imaging Physics is onlangs een Soft X-Ray-bron geïnstalleerd. De bron gaat een belangrijke rol spelen binnen het LINX-consortium, dat geleid wordt door de TU Delft. Het doel van dit consortium is om nieuwe technieken te ontwikkelen om extreem kleine structuren af te beelden in 3D, bijvoorbeeld op de nieuwe generatie computerchips.

03 september 2020

ERC Starting Grant voor Delftse onderzoekers

De European Research Council (ERC) heeft de ERC Starting Grants voor jonge onderzoekers bekend gemaakt. Twee van hen zijn wetenschappers van de TU Delft. Deze Europese subsidie is bedoeld om individuele wetenschappers hun eigen teams te laten opbouwen en baanbrekend onderzoek te doen.