Archief

52751 resultaten

10 mei 2021

Physicast – Roel Smit – visie op de uitdagingen in het hoger onderwijs

De eerste aflevering van de Physicast staat online: de podcast voor en door allen die iets te maken met de wereld van Technische Natuurkunde. Luister het ontspannen tijdens je wandeling of op de bank! In deze aflevering gaat Annelot in gesprek met Roel Smit

06 mei 2021

Onderzoekers ontdekken hoe het pantser van een cel zowel flexibel als sterk kan zijn

Middeleeuwse ridders hadden ofwel een dik, log harnas, of ze konden een minder beschermend harnas dragen en flexibel zijn in de strijd - ze konden niet allebei hebben. Maar cellen kunnen dat wel. Onderzoekers van de TU Delft, de Universiteit van Leeds, het Institut Fresnel in Marseille en het Institut Curie in Parijs ontdekten dat eiwitten die 'septines' worden genoemd het kwetsbare membraan van een cel versterken, terwijl ze toch flexibel genoeg zijn om de cel in staat te stellen van vorm te veranderen.

30 april 2021

Onderzoekers maken levend materiaal op basis van algen

Een internationaal onderzoeksteam onder leiding van de TU Delft heeft 3D-printing gebruikt om van algen een nieuw, levend en milieuvriendelijk materiaal te maken met veel mogelijke toepassingen.

26 april 2021

Koninklijke Onderscheidingen voor drie hoogleraren TU Delft

De Delftse hoogleraren Pieternel Levelt, Jack Pronk en Kees Vuik hebben dit jaar een Koninklijke Onderscheiding ontvangen.

20 april 2021

Koepel-beplating RID

De koepel van het RID krijgt een make-over, in de vorm van nieuwe koepel-beplating. Hoe staat het ervoor met deze kosmetische ingreep? Projectleider Simone Janssen geeft ons in dit filmpje een update.

14 april 2021

Chirlmin Joo ontvangt VICI-subsidie voor het één voor één identificeren van eiwitten

Onderzoeker Chirlmin Joo van de TU Delft krijgt een VICI-subsidie voor het ontwikkelen van een methode om eiwitten één voor één te sequencen. Hij krijgt 1,5 miljoen euro van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

09 april 2021

Investering uit Groeifonds geeft economie in Zuid-Holland forse impuls

De Zuid-Hollandse economie en kennis- en innovatie-infrastructuur worden versterkt dankzij de investeringen uit het Nationaal Groeifonds die het demissionaire kabinet vandaag bekend heeft gemaakt.

07 april 2021

Met moleculaire zeefjes de smaak van alcoholvrij bier aanpassen

Onderzoeker Deborah Gernat heeft, in samenwerking met Heineken, een nieuwe methode gecreëerd om de smaak van alcoholvrij bier verder te ontwikkelen. Met de techniek, die gebaseerd is op moleculaire zeefjes, krijgen brouwers een nieuw gereedschap in handen om de smaak van alcoholvrij bier dichter bij die van normaal bier te brengen. De eerste tests toonden aan dat de zoetige ‘wortsmaak’ die alcoholvrij bier nu vaak kenmerkt ermee kan worden teruggedrongen. Op 9 april promoveert Deborah Gernat op dit onderwerp aan de TU Delft.

29 maart 2021

Slimme Delftse truc maakt 20 keer snellere beeldvorming met elektronenmicroscopie mogelijk

Onderzoekers van de TU Delft hebben een slimme truc bedacht om het maken van afbeeldingen met een elektronenmicroscoop tot een factor twintig te versnellen. Het gaat om een simpele aanpassing: het aanbrengen van een voltage op de houder van het preparaat. Deze eenvoudige ingreep zorgt ervoor dat een preparaat waar de elektronenmicroscoop normaal gesproken een week voor nodig heeft om geheel af te beelden, nu in een nacht of een werkdag kan worden opgenomen.

26 maart 2021

Onderzoekers werpen nieuw licht op DNA-replicatie

In voorbereiding op de celdeling moeten cellen hun DNA kopiëren (‘replicatie’). In samenwerking met onderzoekers van het Francis Crick Institute in Londen heeft een team van onderzoekers van de TU Delft nu aangetoond dat de eiwitbouwstenen die betrokken zijn bij de eerste stappen van DNA-replicatie beweeglijk zijn, maar dat ze bij specifieke DNA-sequenties op het genoom hun snelheid minderen. Hun bevindingen, die op 26 maart zullen worden gepubliceerd in het open access tijdschrift Nature Communications, waren te danken een integrale benadering van biofysica en biochemie die nieuwe ontdekkingen op dat gebied zal bevorderen.