TBM wetenschappers in de media

Ontdek de recente media-aandacht die het impactvolle onderzoek en de deskundige perspectieven van de Faculteit Technologie, Beleid en Management van de Technische Universiteit Delft belichten. Duik in artikelen, interviews en features die innovatieve oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen belichten.

53614 resultaten

03 maart 2023

Bert van Wee op Radio 1 over kilometervergoeding

Als u een rit voor uw werk maakt, krijgt u daar van uw werkgever waarschijnlijk een vergoeding van 21 cent per kilometer voor. Is dat genoeg? Bert van Wee geeft aan dat de huidige vergoeding ruimschoots voldoende is om variabele kosten te betalen brandstof en onderhoud en reparaties, maar niet voor de totale kosten van de auto.

Laurens de Vries in Wynia's week over stijgende netwerkkosten

Niet alleen gas en elektriciteit zijn veel duurder geworden, ook de kosten die de beheerders van het stroomnet consumenten in rekening brengen zijn dit jaar fors gestegen. Dat komt in ieder geval deels doordat het stroomnet uitgebreid wordt om zonnepanelen en windparken aan te sluiten. Laurens de Vries, professor aan de TU Delft, denkt dat de netwerkkosten daarom verder zullen stijgen. ‘

Nitesh Bharosa op iBestuur over GovTech

Hoe innovatief is Nederland als het gaat om publieke dienstverlening? Wat doen ‘we’ goed, wat kan beter? Volgens Nitesh Bharosa, hoogleraar GovTech and Public Service Innovation aan de TU Delft, kan er nog wel een schepje bovenop.

Andrea Ramirez Ramirez in diverse media over CCS and carbon dioxide reductions

Recent research conducted by scientists at SINTEF Energy Research and Delft University of Technology, Andrea Ramirez Ramirez and Elda Rodríguez Angel demonstrates that implementing carbon capture and storage (CCS) in industrial facilities can result in significant carbon dioxide reductions at a minimal cost to the general public.

Bert van Wee bij RTV Utrecht over bereikbaarheid in de provincie Utrecht

Soms kan het niet anders dat buslijnen niet overal rijden. Het gaat op een bepaald moment niet meer uit en het is milieuonvriendelijk als er maar 1 of 2 passagiers in zitten. Deelmobiliteit kan dan een antwoord zijn, zegt Bert van Wee over het OV. Provinciale wegen kunnen naar zijn mening veiliger worden met lagere snelheden en veiligere inrichting.

Bert van Wee in Contentway over duurzame scheepvaart

De Co2-uitstoot van de zeescheepvaart, uitgaande van de in Nederland getankte brandstoffen, is veel hoger is dan de uitstoot van het hele Nederlandse wegverkeer. En de luchtverontreiniging door de zeescheepvaart is vooral in het westen van Nederland substantieel. De verwachting is dat het vervoer over zee vanwege een groeiende en rijker wordende wereldbevolking alleen maar zal groeien. Daarom is vermindering van de uitstoot door de zeescheepvaart zeer belangrijk, legt Bert van Wee uit.

Aad Correljé bi BNR over gas in de Noordzee

De VVD wil, ook als de import ervan goedkoper is, liever eerst energie uit eigen bodem halen. Dat staat in een initiatiefwetsvoorstel van Tweede Kamerlid Silvio Erkens dat deze week ingediend. Volgens Aad Correljé legt de VVD hier een haalbaar plan op tafel: 'Er zit nog 80 miljard kubieke meter gas in de Noordzee. Met enige stimulering is dat er wel uit te krijgen.'

27 februari 2023

Behnam Taebi bij diverse media over geo-engineering

Een Amerikaanse startup heeft voor het eerst tegen betaling een ballon met helium en zwaveldioxide opgelaten, met als expliciet doel de aarde af te koelen. Het zorgt voor een felle discussie over een van 's werelds meest controversiële technieken, waarmee de schade van klimaatverandering beperkt zou kunnen worden. Ook zijn er mogelijk onbedoelde negatieve neveneffecten. Hoogleraar energie- en klimaatethiek Behnam Taebi (TU Delft) pleit daarom voor internationale regels rondom de techniek. Die ontbreken nu. Taebi vindt het zorgelijk dat private partijen zonder enige context aan de slag gaan.

Niek Mouter bij BNR Duurzaam over volksraadpleging

Niek Mouter praat over de manier waarop de overheid meer burgers wil betrekken bij belangrijke beslissingen over klimaat en energie en hoe een online volksraadpleging daarbij helpt.

21 februari 2023

Aad Correljé op Argos over de impact van de oorlog op Europa

Op 24 februari is de oorlog in Oekraïne een jaar aan de gang. Ook Europa heeft te maken met de gevolgen van de Russische inval: niet alleen door een energiecrisis en vluchtelingenstromen, maar ook moet er opnieuw nagedacht worden over de Europese defensie. Aad Correljé geeft aan welke impact de oorlog heeft op de energiemarkt.