Dr.ir. M.J.M.M. Steenbergen

Dr.ir. M.J.M.M. Steenbergen

Profiel

Expertise

Zijn expertise omvat de dynamica en metaalkunde met bijzondere aandacht voor het gedrag, op verschillende ruimtelijke en tijdschalen, van contactpunten en contactoppervlakken in bewegende systemen. Het onderzoek van Steenbergen richt zich op de volgende hoofdthema's: trein-geïnduceerde bodemtrillingen, dynamische wiel-rail interactie, degeneratieprocessen en schademechanismen van trein en infrastructuur (metallurgie, materiaalkunde, korte- en lange-termijn mechanica), onderhoudsmanagement en hieraan gerelateerd functioneel ontwerp gericht op lange-termijngedrag en LCC. Over deze thema's heeft hij gepubliceerd in vakinhoudelijke bladen, peer-reviewed journals en wetenschappelijke boeken. Het onderzoek is wetenschappelijk van aard, of betreft innovatieve toepassingen of normering en wordt verricht in opdracht van industriële partijen en (semi-)overheden. 

Naast zijn functie aan de TU Delft is hij deeltijd verbonden aan TNO Structural Reliability als senior scientist specialist.

Biografie

Michaël Steenbergen is als wetenschappelijk medewerker van de vakgroep Mechanics and Physics of Structures verbonden aan de faculteit Civiele Techniek & Geowetenschappen van de TU Delft. Hij promoveerde aan deze universiteit in 2008 cum laude bij em. prof. Esveld, op een proefschrift over dynamica van wiel-rail interactie bij korte grensvlakdefecten. Dit proefschrift vormde de basis voor de actuele Nederlandse regelgeving omtrent lassen in het spoor; een aanpak die naderhand wereldwijd is gekopiëerd op m.n. hogesnelheidslijnen ter voorkoming van schade aan het spoor. In 2003 studeerde hij onder begeleiding van prof. Metrikine cum laude af aan dezelfde universiteit.

Geselecteerde papers

M.J.M.M. Steenbergen, A.V. Metrikine. The effect of the interface conditions on the dynamic response of a beam on a half-space to a moving load. European Journal of Mechanics A/Solids 26 (2007) 33-54.

M. Steenbergen. Physics of Railroad Degradation: the Role of a Varying Dynamic Stiffness and Transition Radiation Processes. Comp. & Struct. 124 (2013) 102-111.

M. Steenbergen. Rolling Contact Fatigue in relation to rail grinding. Wear 356-357 (2016) 110-121.

M. Steenbergen. Rolling Contact Fatigue: spalling versus transverse fracture of rails. Wear 380-381 (2017) 96- 105.

M. Sadri, T. Lu, M. Steenbergen. Railway track degradation: The contribution of a spatially variant support stiffness - Global variation. J. Sound & Vibration, 464 (2020) 114992.

M. Steenbergen. On the genesis of squat-type defects on rails. Wear 478-479 (2021) 203906.

 


Lees meer

Publicaties

Media

Meer media

Prijzen

Nevenwerkzaamheden