Prof.dr.ir. D.A. (David) Abbink
Prof.dr.ir. D.A. (David) Abbink
Profiel
Media aandacht
Onderzoek van het Delft Haptics Lab wordt regelmatig in de media behandeld, klik hier voor een recent overzicht.
Prijzen
Medewerkers en studenten in het Delft Haptics Lab hebben meerdere (inter)nationale prijzen ontvangen voor onderwijs, onderzoek, en ondernemerschap.
Biografie
David Abbink (1977) is hoogleraar in 'Haptic Human-Robot Interaction', bij de afdeling Cognitive Robotics, aan de faculteit 3mE van TU Delft. Daar geeft hij leiding aan het Delft Haptics Lab. Gedreven door de visie om mens en intelligente machine beter te laten samenwerken, streeft David met zijn team naar baanbrekend onderzoek en excellent onderwijs in human-robot interaction en haptics.
Projecten
Enkele projecten waaraan David met zijn team aan gewerkt heeft:
- 2002-2015 Industry projects funded by Nissan Motor Company
- 2007-2011 Industry projects funded by the Boeing Company
- 2010-2013 VENI "Feeling is Believing"
- 2011-2017 H-Haptics - human-centered haptic for tele-robotics
- 2016-2021 VIDI "Symbiotic Driving"
Publicaties
-
2024
First International Workshop on Worker-Robot Relationships
Exploring Transdisciplinarity for the Future of Work with Robots
Cristina Zaga / Maria Luce Lupetti / Deborah Forster / Dave Murray-Rust / Micah Prendergast / David Abbink
Media
-
2024-06-21
Vier onderzoekers beloond met hoogste onderscheidingen in de wetenschap
Verscheen in: NWO.nl
-
2022-09-02
FRAIM and shaping the future of work
Verscheen in: NRC
-
2022-09-01
Een robot als collega
Verscheen in: De Ingenieur, 2023, vol. 134, nr. 9
-
2021-09-06
Max Mulder in de media 2021
Verscheen in: TU Delft
-
2020-09-29
Driving behavior less 'robotic' thanks to new model
Verscheen in: TechXplore
Prijzen
-
2014
Human Factors Prize by the Human Factors and Ergonomics Society (HFES)
Winner of the 2014 Human Factors Prize awarded by the Human Factors and Ergonomics Society (HFES) with the following paper: Petermeijer, S. M., Abbink, D. A., & De Winter, J. C. F. (2015). Should drivers be operating within an automation-free bandwidth? Evaluating haptic steering support systems with different levels of authority. Human Factors, 57, 5–20. (shared with two co-authors)