Veelgestelde Vragen
Installatie
-
Helaas kun je tempelcode niet op je iPad spelen, het werkt uitsluitend met de Java versie van Minecraft, die je op een computer of laptop kunt spelen.
-
Om Tempelcode te kunnen spelen moet je een aantal dingen installeren, die je hier kunt vinden: https://www.tudelft.nl/sciencecentre/tu-delft-science-centre-online/tempelcode/installeer-het-spel.
-
Instructies voor het installeren van Java, en Minecraft voor Windows vind je op de homepage van Tempelcode.
-
Het installeren is dat gelukt, maar er is 1 ding mis gegaan. Er zijn nu twee dingen die je kunt doen om dat op te lossen:
-
Moeilijke oplossing: je kunt een nieuw Microsoft Family Safety account aanmaken (Dat kan hier: https://www.microsoft.com/nl-nl/microsoft-365/family-safety), dan je Minecraft account toevoegen aan een Family, en bij de Family Safety instellingen multiplayer en clubs aanzetten zoals in het plaatje:
-
Makkelijke oplossing: je kunt ook in je Minecraft account de leeftijd veranderen zodat het uitkomt op ten minste 18 jaar, dat is iets makkelijker en zal ook werken.
-
-
Een account aanmaken kan door door volgende stappen te doorlopen:
-
Druk op “Registreren” als je het spel opstart. Als je in de wereld verschijnt en de GUI niet geopend is, loop dan in het portaal om de GUI te openen.
-
Vul een gebruikersnaam en wachtwoord in. Tip: schrijf dit ergens op, zodat je het niet vergeet voor de volgende keer!
-
Druk op “Registreren”. Mocht er iets fout gaan, lees dan de rode tekst op het scherm waarin staat wat er fout is gegaan.
-
Je hebt nu een account en wordt doorgestuurd naar het login scherm. Hier moeten dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord nogmaals ingevuld worden en op “Inloggen” geklikt worden.
-
Jouw avatar verschijnt nu in de wereld van het programmeren van robots, en je kan beginnen met spelen!
-
Spelen
-
Dat kan zeker! Voor meer informatie, ga dan naar https://www.tudelft.nl/scd/educatie .
-
Als je in de lobby zit en niet meer weten waar je was gebleven, kunnen je door het paarse portaal om verder te spelen. Als dat niet lukt kun je '/game play' uitvoeren in de Minecraft chat.
-
Als je vermoed dat er een fout in de puzzel zit die je probeert op te lossen, dan kun je mailen naar minecraft@tudelft.nl, dan reageren we binnen 3 werkdagen. Stuur altijd een screenshot mee, en het nummer van het level waar je niet uit komt (dat kun je zien door /game status te typen).
-
Je kunt levels zoveel mogelijk herstarten door op de blauwe knop te klikken. Soms duurt het even voordat je een puzzel opgelost hebt, maar daar zit ook de uitdaging in!
Herstart het level met de 'level herstarten' knop, die zit altijd in de buurt van het instructiebord en de puzzel. Dit lost de meeste dingen al op. Als alternatief kun je '/game reset' uitvoeren.
-
De basishoofdstukken zijn over het algemeen te doen in een paar uur. Vanaf level 5 worden de puzzels wat minder eenvoudig, wat best wel wat tijd kan kosten. Reken zeker op rond de 3 uur voor de eerste 5 levels, en daarna duurt het de meeste spelers wel zo'n 10 tot 30 uur om het spel uit te spelen. Aan het einde van de puzzels kun je in een sandbox je creativiteit de vrije loop geven en zelf van alles programmeren met de robots.
Algemeen
-
Veel problemen kunnen opgelost worden met het commando ‘/game’, wat je brengt naar het volgende scherm. Deze lijst van commando’s kan gebruikt worden om het spel te manipuleren. Voornamelijk ‘/game load <level>’ kan handig zijn om snel van level naar level te springen (alleen vrij gespeelde levels kunnen bereikt worden met dit commando).
Voor verdere vragen of opmerkingen kun je mailen naar minecraft@tudelft.nl, reactie binnen 3 werkdagen.
-
Het doel van Tempelcode is spelenderwijs leren programmeren. Kinderen iets aanleren wordt niet altijd als leuk ervaren, maar door educatieve content speels te maken in Minecraft worden kinderen op eigen inititatief aangespoord om te leren programmeren. Hiermee heeft het kind een goede tijd en leert hij/zij/hen ondertussen programmeren in een serious game van de TU Delft.
-
Door een duidelijk visuele uitkomst van de door zelfgeschreven code maak je als speler kennis met de beginselen van het programmeren. Aan de hand van een verschillende levels in het spel leer je zo spelenderwijs de basis van visueel programmeren. De houding en denkwijze die ze hier leren kan ook toegepast worden op andere talen.
Daarbij horen ook vaardigheden als problemen oplossen, computational thinking, ICT basisvaardigheden en kritisch analyseren.