Laatste Nieuws
14 april 2023
Onderzoekers TU Delft werpen nieuw licht op DNA-replicatie
DNA-replicatie is het proces waarbij cellen een exacte kopie maken van hun DNA in voorbereiding op de celdeling. Een belangrijk onderdeel van het complexe proces van DNA-replicatie is een moleculaire motor genaamd CMG. Een interdisciplinair team van onderzoekers van de TU Delft heeft een nieuwe methode ontwikkeld waarmee de beweging van CMG met een ongeëvenaarde resolutie kan worden samengesteld en gevisualiseerd.
12 april 2023
TU Delft gaat samenwerken met Franse luchtvaartsector aan duurzame luchtvaart
In aanwezigheid van Minister Robbert Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en zijn Franse collega Sylvie Retailleau is op 12 april een aantal convenanten ondertekend dat de samenwerking tussen beide landen op wetenschappelijk gebied intensiveert. Een van de convenanten richt zich op de samenwerking van TU Delft met Franse universiteiten en bedrijven. Voor TU Delft een belangrijke stap in het onderzoek naar het verduurzamen van de luchtvaart.
12 april 2023
TU Delft start op 1 mei met Academic Career Track
Op 1 mei treedt binnen de TU Delft het nieuwe Academic Career Track beleid in werking. De opvolger van het Tenure Track beleid. Wetenschappers krijgen nu al binnen 18 maanden een vast dienstverband in plaats van na maximaal vijf jaar. Zij krijgen hierdoor sneller het vertrouwen en de tijd om zichzelf te ontwikkelen en te bewijzen.
04 april 2023
Open Technologieprogramma financiert drie Delftse onderzoeksprojecten
Het bestuur van NWO-domein Toegepaste en Technische Wetenschappen kent financiering toe aan zeven onderzoeksprojecten via het Open Technologieprogramma. Drie van de totaal zeven voorstellen zijn gehonoreerd aan Delftse onderzoekers. In totaal financiert NWO de projecten met 5,8 miljoen euro, betrokken bedrijven en andere organisaties investeren 900 duizend euro.
28 maart 2023
Vier ontwerpen voor aardbevingsbestendige onderkomens voor Turkije en Syrië
Modulaire woningen die snel aangepast kunnen worden aan een gezinssituatie, puin slim hergebruiken als bouwmateriaal voor tijdelijke woningen, noodopvang in tentenkampen zo opzetten dat toch gemeenschappen samen kunnen zijn. Met zulke woonoplossingen en ontwerpen kwamen 50 studenten van de TU Delft na een onderwijsweek over aardbevingsbestendig bouwen en architectuur na humanitaire rampen.
28 maart 2023
TU Delft behoudt positie in top 15 in de wereld QS Engineering & Technology Ranking
In de op 22 maart 2023 gepubliceerde QS World University Rankings by Subject staat de TU Delft op een 13e positie op Engineering & Technology. Daarnaast behaalt de TU Delft in negen vakgebieden een positie in de top 20.
28 maart 2023
Nieuw CardioVascular Biomechanics Lab gouden greep voor zowel ingenieurs, artsen als patiënt
Delftse wetenschappers en studenten die onderzoek doen naar de biomechanica van het hart en bloedvaten werken samen met cardiologen, neurologen en radiologen van het Erasmus MC in het CardioVascular Biomechanics Lab (CVBL). Ze werken dagelijks aan biomechanische vraagstukken op het gebied van hart -en vaatziekten en blijken daarbij van onschatbare waarde voor elkaar.
27 maart 2023
Universiteitsfonds Delft lanceert nieuwe campagne: Tech for Impact
Hoe maken we fysieke beroepen aantrekkelijker, kunnen we het onderzoek naar dementie versnellen? Op welke manier maken we van onze campus een duurzaam voorbeeld en lukt het ambitieuze studenten de zeewierteelt te verduurzamen? Deze vier vragen staan centraal in de nieuwe campagne van het Universiteitsfonds Delft: Tech for Impact 2023.
24 maart 2023
Informatiemarkt 22 april 2023: 60 jaar onderzoek en onderwijs met de reactor
De koepel van de onderzoekreactor op TU Delft Campus is voor velen een vertrouwd gezicht. Dit jaar is het al 60 jaar geleden dat de reactor in gebruik is genomen. Maar, wie weet hoe en waarvoor deze reactor gebruikt wordt?
17 maart 2023
Automatische voertuigen – Hoe blijft de mens de techniek de baas?
Zelfrijdende voertuigen die ons soepel, snel en geheel automatisch van A naar B brengen – technisch gezien zijn we er al bijna. Maar voordat we deze slimme auto’s op de weg laten, moeten we er wel voor zorgen dat het voldoende veilig, beheersbaar en verantwoord blijft. Hoe kunnen autofabrikanten, wegbeheerders en beleidsmakers daar samen aan werken?