Eerste spoorproject met Delfts zelfhelend beton een feit

Een nieuwe spooronderdoorgang in het Noord-Brabantse Rijen is deels gebouwd met zelfhelend beton uit Delft. De schaal van het pilotproject, in opdracht van ProRail, is een primeur in de Nederlandse infrastructurele bouw. Uitvoerend bouwbedrijf Heijmans is enthousiast: “De eerste bevindingen zijn in alle opzichten positief.”  

Het Delftse zelfhelend beton kan volstaan met bijna de helft minder horizontaal wapeningsstaal dan gewoon beton, dankzij het toevoegen van bacteriënsporen die kalksteen afzetten. De bacteriën worden ‘wakker’ zodra water binnendringt en maken kalksteen aan, die de scheurtjes in beton opvult. Doordat het beton hierdoor beter beschermd is tegen de invloed van water, is veel minder stalen wapening nodig, wat fors bijdraagt aan het reduceren van de CO2-uitstoot van het project. 

Met minder staal een langere levensduur

In de Vijfeikentunnel van Rijen is een wand van zelfhelend beton aangebracht in de pompkelder, die onder één van de toeritten van betonnen tunnelbak ligt. Door de toevoeging van de ‘healing agent’ van de Delftse spin-off Basilisk is de hoeveelheid horizontaal wapeningsstaal over de volledige lengte van de 25 meter lange wand met 35% gereduceerd. Naar verwachting heeft dit bouwelement geen onderhoud nodig en neemt de levensduur aanzienlijk toe.

De Vijfeikentunnel in Rijen is het eerste Nederlandse project waarbij de combinatie van zelfhelend beton met reductie van horizontale wapening is toegepast. “Om ervoor te zorgen dat het toegevoegde ‘betongeneesmiddel’ de beoogde reactie vertoont, is de pompkelder na de stort van het zelfhelende beton gedurende zes weken onder water gezet”, schrijft Heijmans. Daarna is de wand geïnspecteerd en zijn in het laboratorium betonmonsters onderzocht op de zelfhelende werking. “De eerste bevindingen zijn in alle opzichten positief.”

Koplopers omarmen Delftse technologie

Bart van der Woerd, managing director van Green Basilisk, is blij met de koplopersrol die de Provincie Noord-Brabant, ProRail en Heijmans pakken. “Het is fantastisch om te zien dat zulke opdrachtgevers de aan de TU Delft ontwikkelde technologie omarmen en met zelfhelend beton werken.” 

Hij wijst op het Betonakkoord, waarin de betonindustrie heeft afgesproken een reductie in CO2-uitstoot van 49% te realiseren in 2030. “Het zelfhelend beton van Green Basilisk is een van de innovaties die bijdragen aan het realiseren van die reductie.”

Groene oplossingen voor grote uitdagingen

Het maken en gebruiken van beton gaat gepaard met een enorme C02-voetafdruk. Om de beton-industrie in 2050 100% circulair te maken, zijn vernieuwende oplossingen nodig die getest worden in de buitenwereld. Innovaties floreren wanneer ze ingezet worden in grootschalige projecten. TU Delft werkt daarom nauw samen met start-ups en biedt unieke testlocaties aan zoals regelluw fieldlab The Green Village. Lees meer over de oplossingen waar in Delft aan gewerkt wordt, zoals zelfhelend beton en nieuwe recyclemethodes die het sluiten van de recycleketen van beton mogelijk maken.