Opening Academisch Jaar 2024-2025 op 2 september

Met als thema ‘engineering the future’ kijken we dit jaar naar de bouwstenen van onze duurzame toekomst.

Mobiliteit, voedselvoorziening, gezondheidszorg, de energievoorziening en de manier waarop we met grondstoffen omgaan: het zal allemaal ingrijpend veranderen deze eeuw. Die transities kunnen we in Delft mede vormgeven. Wat we hier doen, beïnvloedt mede hoe bedrijven én gebruikers zich gedragen. Neem onze moderne smartphones, waarvan het goud en lithium na enkele jaren nog grotendeels op afvalbergen belandt. Ontwerp je die aan de voorkant anders, dan kun je aan de achterkant komen tot ‘zero waste’. En dat is maar één voorbeeld.

Te gast is onder meer Michiel Langezaal, alumnus en CEO van FastNed, de onderneming die bouwt aan een snellaadnetwerk langs Europese snelwegen. We spreken met Dream Team Epoch, dat met behulp van AI wil bijdragen aan de United Nations Sustainable Development Goals. En we ontvangen Irek Roslon, alumnus en oprichter van SoundCell, de startup die screening ontwikkelt waarmee artsen razendsnel de juiste antibiotica voor patiënten kunnen kiezen. Ze spreken over hun pad naar de toekomst, welke bouwstenen ze daarbij nodig hebben en welke obstakels ze tegenkomen. Hoe ze hun eigen en onze toekomst vormgeven en met wie ze daarvoor samenwerken.

Ook muziek en dans mogen niet ontbreken bij deze feestelijke bijeenkomst.  En aan het eind heffen we gezamenlijk het glas op het nieuwe academische jaar!

Zet in je agenda:
Maandag 2 september, 15.45