316 resultaten

03 december 2020

Pieternel Levelt directeur Amerikaanse NCAR

In het eerste kwartaal van 2021 start Pieternel Levelt (professor in Remote Sensing of the Earth Atmosphere) als directeur bij het National Center for Atmospheric Research (NCAR), gevestigd in de stad Boulder (Colorado). Ondanks haar verhuizing naar de VS zal zij als deeltijdhoogleraar verbonden blijven aan onze faculteit.

02 december 2020

Succes in tweede ronde Nationale Wetenschapsagenda

Onderzoekers van faculteit Civiele Techniek & Geowetenschappen (CiTG) gaan in drie consortia met de gehele kennisketen en maatschappelijke organisaties aan de slag met interdisciplinair onderzoek waarmee wetenschappelijke en maatschappelijke doorbraken binnen bereik komen. De toegekende projecten richten zich op vragen vanuit de samenleving, die de inhoudelijke agenda van de NWA vormen.

06 november 2020

Twee jonge onderzoekers CiTG ontvangen Veni beurs

NWO heeft twee veelbelovende jonge wetenschappers van Faculteit Civiele Techniek & Geowetenschap een Veni-financiering van maximaal 250.000 euro toegekend. Hiermee kunnen zij gedurende drie jaar hun eigen onderzoeksideeën verder ontwikkelen. Er zijn in totaal veertien Veni’s toegekend aan TU Delft onderzoekers.

04 november 2020

Lucht als drijvende kracht voor drinkwaterzuivering

Doris van Halem heeft van NWO een VIDI-financiering van 800.000 euro toegekend gekregen voor haar voorstel om kennis te ontwikkelen over duurzame waterzuiveringstechnieken. Hiermee kan Van Halem de komende vijf jaar een eigen, vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en een onderzoeksgroep opzetten. Van Halem: “Ik ben ontzettend blij met de kans om aan dit belangrijke en uitdagende onderwerp te kunnen gaan werken!”

22 oktober 2020

Reginald Fessenden Award voor Evert Slob

Evert Slob (Professor of Geophysical Electromagnetic Methods) heeft een vooraanstaande award toegekend gekregen van de Society of Exploration Geophysicists voor zijn bijdrage aan wetenschappelijke en technologische vooruitgang op het gebied van elektromagnetische interferometrie.

12 oktober 2020

Drie NWO-subsidies voor aardobservatie

NWO heeft vier nieuwe onderzoeksvoorstellen op het gebied van aardobservatie van de TU Delft gehonoreerd. Drie daarvan gingen naar onderzoekers van Civiele Techniek & Geowetenschappen (CiTG). Het onderzoek valt binnen het programma Gebruikersondersteuning Ruimteonderzoek, dat het Netherlands Space Office NSO uitvoert in opdracht van NWO.

02 oktober 2020

Triceratopsschedel ‘Skull 21’ tentoongesteld

Vanaf 3 oktober is in het Science Centre Delft een tentoonstelling te zien over de restauratie van de schedel van een Triceratops. De schedel, genaamd ‘skull 21’, was onderdeel van het Mineralogisch-Geologisch Museum dat oorspronkelijk is opgericht door de voormalige Mijnbouwfaculteit (nu Geoscience & Engineering). De schedel raakte beschadigd tijdens het transport van Wyoming (VS) naar Nederland in 1950 en is nu in ere hersteld.