AI-onderwijs binnen de discipline
De volgende generatie engineers opleiden in het tijdperk van AI
Artificial intelligence (AI) transformeert de manier waarop we wetenschap, engineering en ontwerp benaderen en heeft invloed op het hele probleemoplossingsproces. AI is niet langer alleen een hulpmiddel, maar een integraal onderdeel van het ontwikkelen van hypotheses, het ontwerpen van experimenten, het optimaliseren van producten en het versterken van creativiteit door generatieve methoden. Bij de TU Delft bereiden we studenten voor op deze realiteit, waarin AI-kennis essentieel is in elke discipline.
Dit betekent verder gaan dan enkel algemene AI-vaardigheden aanbieden; namelijk AI-onderwijs rechtstreeks integreren in de discipline. AI-toepassingen variëren sterk: van het genereren van plattegronden in architectuur tot moleculaire engineering in chemie. Deze diversiteit aan toepassingen vereist dat studenten leren omgaan met AI op manieren die specifiek zijn voor hun eigen vakgebied. Door AI-onderwijs binnen de discipline aan te bieden, versterken we de vakkennis en vaardigheden van studenten, zodat zij AI op een verantwoorde manier kunnen inzetten voor de complexe uitdagingen binnen hun werkveld. Met deze aanpak bereidt de TU Delft afgestudeerden voor op een toekomst waarin AI een onlosmakelijk onderdeel is van hun professionele praktijk.
CALL FOR PROPOSAL ON AI-AUGMENTED ENGINEERING
Om toekomstige ingenieurs van alle disciplines aan de TU Delft voor te bereiden en vaardig te maken in AI-ondersteund ontwerpen, engineering en wetenschap, zouden onze studenten baat kunnen hebben bij onderwijs over hoe te werken met AI-ondersteunde technieken en deze op een verantwoorde manier toe te passen.
Het TU Delft AI-Initiative stelt 4 beurzen van elk 25k€ beschikbaar om het verwerven van kennis en vaardigheden over AI-ondersteund ingenieursonderwijs te stimuleren en te delen met andere docenten aan de TU Delft.
AI-Augmented Engineering projecten
Om toekomstige ingenieurs van de verschillende disciplines aan de TU Delft voor te bereiden en hen te bekwamen in AI-augmented science, design en engineering willen we de ontwikkeling van onderwijs over AI-augmented science, design en engineering stimuleren. We zijn blij te kunnen aankondigen dat de volgende drie onderwijsprojecten momenteel in ontwikkeling zijn binnen de TU Delft.
AI-versterkt Engineering Onderwijs bij Civiele Techniek en Geo-wetenschappen (CiTG)
Onder leiding van Riccardo Taormina en Iuri Rocha heeft dit projectteam als doel om op maat gemaakte lesmaterialen en richtlijnen te ontwikkelen. Door eerst best practices in AI-onderwijs te onderzoeken, zullen ze deze aanpassen aan de engineeringcontext van CiTG en implementeren in een pilot binnen de AI-cursus (CEGM2003). Vervolgens zullen ze collega's van CiTG betrekken in gesprekken over de voor- en nadelen van het gebruik van AI, de uitkomsten van de pilot delen, lessen trekken en richtlijnen opstellen.
AI in Designonderwijs (IO)
Dave Murray-Rust en Derek Lomas willen een community opbouwen binnen en buiten IO om nieuwe benaderingen van designonderwijs te verkennen en vorm te geven. Ze zullen het huidige en opkomende gebruik van generatieve AI in designcursussen onderzoeken, en een reeks evenementen organiseren om deze praktijken te delen, te bespreken en te verfijnen. Hun focus ligt op het in kaart brengen en articuleren van bestaande AI-versterkte praktijken, in plaats van nieuwe tools te creëren, en ondersteunen een community gedreven dialoog rondom de evolutie van ontwerponderwijs.
GenAI als design tool in de scheikunde en chemische technologie (TNW)
Onder leiding van Artur Schweidtmann onderzoekt dit project de rol van generatieve AI (GenAI) in het onderwijs van chemische technologie. Door middel van gesprekken met faculteitsleiders en workshops met AI-onderwijs-experts zal het team een concept ontwikkelen voor het integreren van GenAI in de chemische technologie. Ze zullen open-source lesmaterialen ontwikkelen—colleges, quizzen, tools en tutorials—die toepassingen zoals molecuulontwerp, procesoptimalisatie en syntheseprotocollen met GenAI behandelen. Deze bronnen zullen eerst worden getest in TU Delft-cursussen en op basis van feedback wil het team hun implementatie uitbreiden naar andere faculteiten. Het project spant zich ook in voor het opbouwen van een community, het delen van inzichten om bredere adoptie van AI-gedreven onderwijs binnen de afdeling te bevorderen.
Symposium over AI-onderwijs
Een reeks boeiende keynotes en workshops over AI-onderwijs trok de aandacht van het publiek tijdens het vierde jaarlijkse Spring Symposium, georganiseerd door het TU Delft AI Initiative. Van rechtsgeleerdheid en architectuur tot natuurkunde – diverse disciplines kwamen aan bod. Elke discipline toonde aan hoe AI een gamechanger is voor de toekomst van hun vakgebied en welke gevolgen dit heeft voor het onderwijs van de toekomst. Dit onderstreept het belang van het AI onderwijs over de gehele universiteit.
MOOC: AI in Architectural Design
Om de architect van de toekomst voor te bereiden, hebben we een nieuwe MOOC ontwikkeld: AI in Architectural Design. Deze gratis cursus biedt de mogelijkheid om voorop te blijven lopen in de evoluerende wereld van design en technologie en is niet alleen interessant voor praktiserende architecten, maar ook voor studenten die hun vaardigheden willen uitbreiden, hun ontwerpproces willen verbeteren en hun concurrentiepositie op de arbeidsmarkt willen versterken. De cursus daagt uit om design opnieuw te bekijken als data storytelling door gebruik te maken van AI, machine learning en computer vision. De MOOC duurt 10 weken (2-4 uur per week) en hoewel de cursus gratis is, kun je er ook een certificaat mee verdienen (voor 149 dollar).
De docenten zijn Seyran Khademi (assistent-professor aan de faculteit Architectuur en Gebouwde Omgeving TU Delft & co-directeur van AiDAPT Lab), Casper van Engelenburg (promovendus aan de TU Delft), en Pablo G. Morato (postdoc aan de TU Delft).
Wat je zult leren in het kort:
- AI en machine learning begrijpen als de wetenschap achter de technologie.
- Ontdek computervisie en de toepassingen ervan in architectonisch ontwerp.
- Data storytelling onder de knie krijgen om je ontwerppresentaties te verbeteren.
- Praktische ervaring opdoen met Python en je eigen kleine machine learning project bouwen.