Studententeam ‘Da Vinci Satellite’ sluit contract met ESA voor CubeSat-missie
Het studententeam Da Vinci Satellite (DVS) van de TU Delft heeft een belangrijke mijlpaal bereikt door een contract te ondertekenen met de European Space Agency (ESA) voor hun aankomende CubeSat-missie. Als onderdeel van deze overeenkomst is DVS officieel opgenomen in ESA’s ‘Fly Your Satellite!’-programma. Deze samenwerking stimuleert het ambitieuze project van het team om een nanosatelliet te ontwerpen, bouwen, lanceren en beheren die een directe verbinding vanuit de ruimte maakt met basisschool- en middelbare scholieren.
Een project om de volgende generatie te inspireren
Het volledig uit studenten bestaande Da Vinci Satellite-team werd vier jaar geleden opgericht met als doel ruimtewetenschap toegankelijker te maken voor kinderen. Om dit te bereiken, nam het team zich voor een satelliet te ontwikkelen waarmee leerlingen vanuit hun klaslokalen direct konden communiceren, wat een unieke onderwijskans biedt om meer te leren over de invloed van ruimte.
“Voor de realisatie van deze visie profiteert het DVS-project enorm van de faciliteiten van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft en van de onmisbare ondersteuning van een aantal docenten en onderzoekers van de faculteit: Stefano Speretta, Şevket Uludağ en Johan Vennekens”, benadrukt Nicolas Oidtmann, technisch manager van het team.
Het team heeft de ontwerpfase voltooid, inclusief interactieve elementen zoals een dobbelspel en een ‘bit-flip’-uitdaging voor studenten. Momenteel richten ze zich op de bouw- en testfasen. Dankzij de steun van ESA heeft DVS toegang tot geavanceerde testfaciliteiten bij het CubeSat Support Facility van ESEC Galaxia, evenals de uitgebreide kennis en expertise van ESA-specialisten. Na succesvolle subsystem-, systeem- en omgevingsproeven hoopt het team de satelliet in 2026 te lanceren.
In een project zoals DVS gaan er dingen mis, zelfs als je denkt overal op voorbereid te zijn. Op zulke momenten leer je het belang van samenwerking, open en eerlijke communicatie, en gefocust blijven op het oplossen van problemen en daarvan leren.
zegt Nicolas Oidtmann, technisch manager van het team.
De weg naar lancering
“Dit is een spannend moment voor ons team,” zegt Agata Zdanowicz, projectmanager van DVS en student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek. “Het afsluiten van een contract met ESA laat zien dat ons project een niveau van volwassenheid en geloofwaardigheid heeft bereikt dat weinig studententeams behalen. Met de steun van ESA hebben we nu een duidelijke weg naar de lancering.”
En een duidelijke weg is essentieel voor een dynamisch studententeam zoals DVS. Met leden die regelmatig afstuderen of vertrekken voor internationale stages, is er sprake van een hoog verloop. Nieuwe leden moeten zich snel aanpassen en ‘on the job’ leren, wat het tot een waardevolle leerervaring maakt. Het typische format van het ‘Fly Your Satellite!’-programma, waarbij studenten hun technische keuzes moeten verdedigen voor ESA-experts, stimuleert het team om een nog beter technisch team te worden.
Uitdagingen als team overwinnen
Naarmate ze de testcampagne naderen, verwacht het team waardevolle kennis op te doen over de prestaties van de satelliet. Deze fase is cruciaal, aangezien problemen meestal hier naar voren komen, wat de grootste test vormt voor elke satellietmissie.
Met deze missie hopen we andere studenten te inspireren om hun eigen ideeën en innovaties in de luchtvaart- en ruimtevaartsector na te streven. De steun van ESA en de beschikbare middelen bij TU Delft hebben ons in staat gesteld om onze visie naar nieuwe hoogten te brengen, en we zijn enthousiast om te zien waar deze reis ons naartoe brengt.
zegt Agata Zdanowicz, projectmanager van DVS en student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek.
Vooruitblik
Met de testcampagne in aantocht en de lancering gepland voor 2026, biedt de betrokkenheid van ESA niet alleen cruciale ondersteuning, maar benadrukt het ook de potentiële impact van door studenten geleide projecten. De missie van DVS belooft een blijvende nalatenschap achter te laten door jonge geesten te betrekken en de toegang tot ruimte-educatie uit te breiden via directe interactie met echte satelliettechnologie.